Yin Yoga

Yin yoga richt zich op het mobieler maken van de gewrichten. Het is een meditatieve vorm en geeft ruimte in het lichaam in de “ruimste” zin van het woord.  De houdingen worden op een passieve maar toch intensieve manier beoefend  omdat  ze lang worden aangehouden (tussen 2 en 5 minuten). Hiermee wordt met name  (naast  spieren) het bindweefsel opgerekt en gestimuleerd.  Hierdoor worden de gewrichten beweeglijker  en actiever en er ontstaat  meer opening en ruimte in het  lichaam; in het bijzonder rond het gebied  van heupen, heiligbeen en de gehele rug.

Het effect van Yin yoga houdingen is een flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en uiteindelijk sterker  lichaam.

Het beweeglijker maken van bindweefsel  zegt iets over het bereiken van meer mobiliteit en flexibiliteit in de gewrichten van het lichaam.  Bovendien bevinden zich in het bindweefsel  de meridianen.  Actiever maken  van bindweefsel wil zeggen;  op een positieve manier werken aan het lichaam en daarmee het verhogen van de weerstand en de weerbaarheid en indien van toepassing, een sneller herstel na fysieke of mentale problemen.

Yin yoga is een tegenhanger van het snelle en met  talloze prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Als men langere tijd in de houdingen verblijft, kan deze  vorm van yoga beoefening een meditatief en rustgevend effect hebben. Een van de mooiste effecten  van Yin yoga is de innerlijke stilte die het kan brengen.

Je kunt Yin yoga beoefenen als balans van elke actieve of dynamische vorm van beweging  zoals bijvoorbeeld een dynamische vorm van yoga,  hardlopen, zwemmen,  beoefenen van balsporten.

Je kunt het ook beoefenen als balans voor een langdurig eenzijdig fysieke belasting en zodoende eventuele gevolgen van zware fysieke/psychische en/of eenzijdige arbeid (in een zittende houding, autorijden, etc.) compenseren.